Concuren?? – Protec?ia Consumatorului: Arc peste Timp

A Time of Great Celebration: The 80th Anniversary of Professor Mois? Alt?r
noiembrie 27, 2018
Profesorul Ion Bulborea: “Fa?? în fa?? cu realitatea”
aprilie 12, 2019
Show all

Concuren?? – Protec?ia Consumatorului: Arc peste Timp

În contextul Pre?edin?iei României la Consiliul Uniunii Europene (https://www.romania2019.eu/event/competition-and-consumer-day-conference/), Consiliul Concuren?ei din România împreun? cu Autoritatea Na?ional? pentru Protec?ia Consumatorilor vor fi gazdele unui eveniment devenit tradi?ional în ultimii ani la nivelul Uniunii Europene: Conferin?a “Ziua European? a Concuren?ei ?i Consumatorului”. Acest remarcabil eveniment, care va avea loc la Palatul Parlamentului în ziua de 4 aprilie 2019, se va bucura de participarea a doi Comisari Europeni, doamnele Margrethe Vestager, Comisar European responsabil cu politica în domeniul concuren?ei ?i V?ra Jourová, Comisar European pentru Justi?ie, Protec?ia Consumatorului ?i Egalitate de Gen.

Semnal?m în acest context câteva interesante coinciden?e, ca “arc peste timp”:

  • Au trecut 25 de ani de când, în contextul promov?rii (de la începutul anilor nou?zeci) a culturii concuren?ei în România, punctând nevoia imperativ? de a accelera adoptarea Legii Concuren?ei în România, au fost publicate dou? sugestive articole: “O intersec?ie c?tre viitor, concuren?? – protec?ia consumatorului”, în “Adev?rul Economic”, nr.51-52/17-31 dec.1994 (autor: Theodor Purc?rea); “Exist? ?anse pentru un mediu concuren?ial normal”, în “Adev?rul Economic”, nr. 3. 48(194)/25 nov.-1 dec.1995 (autor: Theodor Purc?rea). Dup? cum este cunoscut, acest fapt a fost consemnat ?i în anul 1996, la prima audiere în Parlament a celor care au devenit primii reprezentan?i ai Consiliului Concuren?ei. De altfel, autorul celor doua articole: a participat, ca reprezentant al Ministerului Comer?ului, la dezbateri, în contextul procesului de adoptare a Legii concuren?ei; iar dup? adoptarea Legii concuren?ei ?i ulterior constituirea Consiliului Concuren?ei (în luna septembrie 1996) a reprezentat Consiliul Concuren?ei în luna noiembrie 1996 la prima dezbatere organizat? de Camera de Comer? ?i Industrie a României ?i a Municipiului Bucure?ti pe tema “Impactul Legii Concuren?ei asupra activit??ii operatorilor economici”, dezbatere reflectat? în “Mesagerul Economic” nr. 51/2 – 8.12.1996, evenimentul fiind reflectat ?i în primul Raport anual al Consiliului Concuren?ei (cele de mai sus au fost reamintite ?i în urm? cu doi ani: http://holisticmarketingmanagement.ro/raportul-anual-al-consiliului-concurentei-2017-si-nevoia-de-istorie/);
  • Au trecut 19 ani de când un num?r special al unei prestigioase publica?ii a fost dedicat temei << De la “limitele cre?terii ?i ale certitudinii” la “incertitudinea constructiv? a concuren?ei” >> (autor: Theodor Purc?rea), Probleme economice, nr.8/2000 (ISSN 1222-5401), CIDE, INCE, Academia Român? (studiul este men?ionat la pag. 120: http://www.ince.ro/Publicatii/Tezaur/Vol2.pdf ), context în care s-a f?cut trimitere ?i la un dialog tradi?ional purtat cu Russell Damtoft, Comisia Federal? de Comer? a SUA (Associate Director, Office of International Affairs at Federal Trade Commission), inclusiv la faptul c? un consumator ignorant nu poate beneficia de avantajele oferite de o pia?? concuren?ial?, consumatorul nefiind scutit de erorile comise, având responsabilitatea de a înv??a;
  • Au trecut 5 ani de când Universitatea Româno-American? a organizat o inspirat? ?i inspiratoare “Mas? rotund?”: “Protec?ia consumatorului ?i presiunea schimb?rilor economice ?i sociale”, în care au fost dezb?tute ?i interac?iunile dintre politica în domeniul concuren?ei ?i politica de protec?ie a consumatorilor (http://www.crd-aida.ro/2014/05/an-inspired-and-inspiring-roundtable-consumer-protection-and-the-pressure-of-economic-and-societal-changes-organized-by-the-romanian-american-university/) , ceea ce a reprezentat un fel de avanpremier? ?i în raport cu Conferin?a “Ziua European? a Concuren?ei ?i Consumatorului”din 20 septembrie 2017, Tallinn, Estonia (“Paradigm shift in consumer and competition environments – embracing the new reality”, https://www.eu2017.ee/political-meetings/european-consumer-and-competition-day). De altfel, pledoaria pentru un consumator educat ?i un mediu concuren?ial normal a fost evident? pe tot parcursul lucr?rilor evenimentuluii din anul 2014 (http://www.crd-aida.ro/2014/05/an-inspired-and-inspiring-roundtable-consumer-protection-and-the-pressure-of-economic-and-societal-changes-organized-by-the-romanian-american-university/).

Website-ul revistei noastre “Holistic Marketing Management” a reamintit de-a lungul anilor c?: politica de protec?ie a consumatorilor (care ofer? mijloace directe pentru a solu?iona e?ecurile pie?ei) este orientat? spre consumator (un consumator activ ?i bine informat prelucrând informa?iile legate de pia?? în timp ce caut? bunuri ?i servicii, iar reprezentan?ii s?i fiind implica?i în procesul de asigurare a conformit??ii cu reglement?rile din politica în domeniul concuren?ei) ?i cele mai importante instrumente de protec?ie a consumatorilor reprezint? o pia?? cu o func?ionare eficient?, cu o concuren?? liber? ?i f?când informa?iile accesibile p?r?ilor interesate ?i afectate (ceea ce îmbun?t??e?te transparen?a acestei pie?e); o concuren?? eficace (actorii de pe pia?a relevant? fiind expu?i la un grad realist de presiune concuren?ial?) este facilitat? de alegeri eficace ale consumatorilor; întrucât legisla?ia în domeniul concuren?ei (care serve?te consumatorilor asigurând ca pie?ele s? r?mân? competitive prin încurajarea de noi intr?ri/competitori pe pia?? ?i crearea de stimulente pentru inovare) este în primul rând preocupat? de bun?starea consumatorilor (promovat? de pie?e concuren?iale, bine func?ionale, obiectivul final al legii concuren?ei fiind de a se ob?ine eficien?? economic?), protec?ia consumatorilor (care serve?te concuren?ei prin încurajarea consumatorilor de a participa pe pia?? ?i de a activa competi?ia) depinde de legea concuren?ei; suntem martorii sporirii preocup?rilor cu privire la interesele ?i a?tept?rile consumatorilor înreglementarile concuren?iale, în cunoscutul context al tensiunilor ?i al complet?rilor dintre protec?ia consumatorilor ?i legea concuren?ei (fapt recunoscut datorit? aplic?rii din ce în ce mai mult a analizei economice); consumatorii trebuie s? fie proteja?i astfel încât s? nu fie supu?i unei puteri de monopol (nefiind con?tien?i de alegeri alternative din cauza informa?iilor insuficiente) sau exploat?rii puterii de pia?? (din cauza încheierii unui contract cu clauze contractuale abuzive), disponibilitatea alegerii la care recurg ace?tia pentru a ob?ine o calitate bun? la un pre? rezonabil fiind asigurat? indirect de legea concuren?ei care interzice comportamente anticoncuren?iale, permi?ând în acest fel sc?derea pre?urilor ?i extinderea gamei de bunuri ?i servicii pentru consumatori ?i confirmând rolul s?u de a îmbun?t??i interesele economice ale consumatorilor; diferite aspecte (cum ar fi, de ex.: asimetrie informa?ional? ?i costuri de comutare, cerin?e privind s?n?tatea ?i siguran?a sau a?a-numita “capcan? Chicago”) nu sunt abordate (primele dou? exemple) prin legea concuren?ei sau (în ultimul caz) aceast? lege ar putea s? nu fie un instrument potrivit pentru cre?terea bun?st?rii consumatorilor.

În contextul schimburilor tradi?ionale de idei care au avut loc la nivelul Colegiului Consultativ al Consiliului Concuren?ei ne-am permis s? avans?m printre altele ?i urm?toarele: rolul concentr?rii pe construirea de capabilit??i ?i inspirarea angaja?ilor în a dezvolta abilit??ile ?i aptitudinile care se impun în raport cu evolu?iile din mediul de afaceri, asigurându-se o promovare tot mai bun? a intereselor consumatorilor; rolul propunerilor de valoare pentru pie?e func?ionând mai bine în beneficiul consumatorilor, împ?rt??ind cuno?tin?ele ?i asigurând claritatea ?i direc?ia; utilitatea introducerii eviden?ierii leg?turii între “Inovare ?i creativitate” (una dintre valorile pe care Consiliul Concuren?ei/CC î?i bazeaz? ac?iunile ?i pe care le promoveaz?), pe de o parte ?i “performan?a” activit??ii CC (leg?tur? care s-ar putea baza, de exemplu, pe 3 factori: recunoa?tere na?ional? ?i interna?ional? a impactului semnificativ al activit??ii CC asupra consumatorilor ?i asupra economiei; profunzimea analizei impactului reglement?rilor asupra mediului concuren?ial din diferite sectoare, mai ales cele esen?iale; consecven?a manifestat? în timp atât în îndeplinirea indicatorilor cheie de performan??, cât ?i în promovarea culturii concuren?ei); importan?a înv???rii st?pânirii celor trei dimensiuni ale cre?terii în era digital?: investind în ceea ce este necesar, inovând ?i creând în mod adecvat, efectuând activit??ile care se impun (iunie 2017).

Theodor Purc?rea

Profesor la Universitatea Româno-American?

Membru al Colegiului Consultativ al Consiliului Concuren?ei

Comments are closed.